بررسی تحولات معماری معاصر ایران در دورههای مختلف،
از نظر چگونگی توجه به معماری گذشته، موضوعی است که سیدهادی میرمیران،
بارها در سخنرانیها و نوشتههای خویش، به آن پرداخته است. به اعتقاد او،
معماری معاصر ایران اگرچه در بخش عمده خود، همواره دغدغه تاریخ معماری
ایران را داشته و تلاشهایی را در جهت برقراری پیوند با معماری گذشته و
تداوم آن به عمل آورده است، لیکن توجه معماری ایران به معماری گذشته، بیشتر
سطحی و ظاهری بوده و توجه چندان عمیقی به روح کلی معماری گذشته و نیز اصول
و مبانی آن و بهکارگیری این اصول و به ویژه تکامل آن، نداشته است. از
دیدگاه میرمیران، شروع معماری معاصر ایران را میتوان از حدود سال 1300
شمسی به بعد تصور کرد؛ دورهای که در اثر تحولات سیاسی و اجتماعی، جریان
زندگی اجتماعی و اقتصادی ایران تغییر کرد، سیمای شهرهای ایران متحول شد و
ساختمانهای جدیدی متناسب با نیازهای زندگی مدرن، مانند واحدها و
مجموعههای مسکونی جدید، ادارات، کارخانجات، بانکها، ایستگاههای راهآهن،
دانشگاهها و …، در شهرها به وجود آمدند. این بناها بر خلاف بناهای قبل از
تاریخ معاصر که به دست معماران سنتی طراحی و ساخته میشدند، به تدریج به دست
معماران تحصیلکرده طراحی گردیدند که این معماران در ابتدا عمدتاً
غیرایرانی بودند و سپس اندکاندک معماران ایرانی که در مدارس معماری خارج از
ایران تحصیل کرده بودند و به دنبال آن، با ایجاد اولین مدرسه معماری ایران
در حدود سالهای 1320، معماران دانشآموخته در داخل ایران، نیز به آنها
اضافه شدند.
فهرست :
معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران
دوره اول: از 1300 تا 1320
دوره دوم: از 1320 تا اواخر دهه 1340
دوره چهارم: از 1357 تاکنون
معماری معاصر-باغ فردوس
موقعیت طبیعی
موقعیت فعلی
مشخصات بنا
عوامل تزئین شده
نوع بهره برداری
مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس
مشخصات کلی مجموعه خلیج فارس
منابع
:: برچسبها:
مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس ,
معماری ایران زمین ,
معماری بناهای تاریخی ,
معماری دوران زندیه ,
معماری دوران سلجوقی ,
معماری دوران صفوی ,
معماری دوران قبل از اسلام ,
معماری عالی قاپو ,
معماری عصر حاضر ,
معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران ,
معماری معاصر-باغ فردوس ,
م ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0